Shajarat
شجرات
—  village  —
Shajarat is located in Iran

عکس شهر شجرات, خوزستان

Minor artery جاده فرعیCemetery گورستانARIOBARZAN DAMkoraee - ghale madresehمسجد نفت سفیدkoraee-ghaleh madreseh

معرفی با استناد به کتاب های موجود

با مراجعه به کتب تاریخی موجودوبررسی های بعمل امده می توان اذعان داشت که عشیره شجرات  بکی ار عشایر بزرگ (بنو شجره) قبیله کنده  در یمن بوده است وسالهای پیش از اسلام در ان سرزمین حکمرانی  می نمودنداز کتاب های موجود در ایران(تاریخ قران کریم )دکتر محمد باقر حجتی در صفحه (۱۷۱) ان کتاب اورده است  خط پیش از ظهور اسلام بوسیله حرب بن امیه بن عبد شمس وارد مکه شد. وحرب در اثنا سفر هایی که برای او پیش امد.خط رااز چند نفر اموخت از جمله بشر بن عبدالملک برادر اکیدر صاحب دومه الجندل وبشر از مردم کنده بود.وباحرب بن امیه وارد مکه شد.ودختر  اوصهبا را به زنی گرفت وخط را به جمعی از اهل  مکه تعلیم داد وشاعری از فبیله کنده بر قریش منت نهاده و می گوید

ولا تجحدوا نعما بشرا علیکمو                                   فقد کان میمون النقیه ازهرا

اتاکم بخط الجزم حتی حفظتمو                                   من المال ما قدکان شیا مبعثرا

و در همان صفحه ۱۷۱ در ذیل اورده است  در روایت امده است که عبد الرحمان بن  زیاد بن انعم از پدرش نقل کرده از ابن عباس سوال کردم  که شما قریشی ها خط وکتابت را از کجا بدست اوردید؟

گفت از حرب بن امیه پرسیدم حرب از چه کسی فرا گرفت گفت از عبدالله بن جذعان سوال کردم جذعان از که اموخت گفت ازاهل انبار  پرسیدم اهل انبار از  چه کسانی فرا گرفتند گفت از اهل حیره سپس سوال کردم اهل حیره از که اموختند گفت از کسی از اهل یمن که بر قبیله کنده وارد شد

بنو شجرهّ بطن من معاویهّ الاکرمین من کندهّ و ذکرهم ابو عبید قال انه یقال لهم الشجرات و ان لهم مسجد فی الکوفهّ و یرجع نسبهم الی قحطان)و تعرف هذه العشیرة فی خوزستان بالشجرات او الشجیرات او بنوشجر و العشیرة  حالیا تتکون من اربعهّ عشائر و هن کالتالی : بنی کلاب٬ بنی مسعود ٬ بنی خلیفة و بنی حمادو کل عشیرة تتکون من عدة حمايل و بیوت . و هذه العشیرة  تفتخر  بالشیخ الحاج فاخر  المشري   و ایضا ابناء هذه العشیرة  یتواجدون فی انحاء المدن و القری لمحافظة خوزستان و منهن الحویزة ٬ الاهواز ٬ المحمرة ٬ عبادان ٬ ملة ثانی، شیبان، شوش، شوشتر، ویس ، ارغیوه ،الغزانیة و الفلاحیة.

در این سرزمین عشایر به چند دسته تقسیم می‌شوند: عشایر وارده عشایر میهمان عشایر مقیم از جمله عشایر وارده می‌توان به بنی صالح که از یمن به ایران کوچیده و در مناطق غرب اهواز و منطقة هویزه ماندگار شده‌اند، عشایر لویمی و عبدالخان که از عشیرة بنی لاماند و در قرن نوزدهم میلادی به ایران آمدهاند، عشیرة مزرعه که در عصر ساسانی از حجاز به ایران آمدهاند و دو تیرة بزرگ بیت حامد وآل مؤمنین را تشکیل دادهاند، عشیرة خزرج که از العماره به ایران آمدهاند و شامل سه تیرهاند که بین موسیان، میانآب و شوش تقسیم شدهاند.

عباده از بزرگترین طوایف عرب است که شامل عشایری چون آل قاطع/بروایه /عچرش و دغاغله/کروشات وطویرات می‌توان نام برد که در زمان پیامبر از یمن به مدینه کوچ کردند تا پیامبر را در جنگ یاری نمایند پس از ورودبه خوزستان در شهرستان هویزه سکنی گزیدند. عشیرة کعب (آل کعب) که فرعی از قبیلهٔ بزرگ بنی کعب اند و شامل چهار تیرة کعب منان، کعب الحایی، کعب کرم الله و کعب فرج الله‌است و عشیرة سادات که سه تیرة سادات فواصل، سادات جعاله، سادات موسوی جزایری را شامل می‌شوند و بنابر شواهد و مستندات بیشترین علما و دانشمندان خوزستان از این طایفه‌اند.عشایر مفتقح که در قرن نوزده از جور دولت عثمانی از عراق به خاک ایران مهاجرت کردهاند، می‌توان اشاره داشت. به عشایر لویمی / عبدالخان، مزرعه، خصرج، آل بوروایه، کعب و سادات، اعراب میانآب می‌گویند، چون در بین دو رود کرخه و دز می‌زیند و در نزدیکی شوشتر محلی به همین نام نیز وجود دارد.


"""کندة""" نیزاز بزرگترین طوایف عرب و از تیره "قحطان "است که شامل قبایلی متعددی بوده و تنها قبیله خوزستانی آن """قبیله شجرات """بوده که خود از چهار طایفه بنی کلاب/بنی مسعود/بنی حماد و بنی خلیفه تشکیل شده است . مسکن این قبیلة ابتدا در هویزه بوده و در حادثه درگیری با موالی های هویزه در جاهای مختلف خوزستان از جمله رقوة / اهواز و خرمشهر سکنی گزیدند.

 

آل کثیر، سلامت شامل سه تیره، آل خمیس، شریفه شامل پنج تیره و مفتقح از این دسته عربهای خوزستان هستند. بزرگترین قبیله‌های عرب خوزستان عبارتند از: بنی طُرُف، باوی، بنی کعب، چنانه (کنانه) و خزرج که این شاخة آخر مأمنی از حوالی اهواز تا دشت آزادگان را دارند. پس از آنان عشایر آل کثیر، سعد عنانجه، غنافجه، ضیاغمه (ضیغمیها)، بنی مالک، که در نواحی غربی و جنوبی رود دزفول تا کنار نهر هاشم سکنی دارند، میان سبعه، امّ التمسیر در ساحل غربی کارون قرار می‌گیرند. قبیله بنی طُرُف در دشت آزادگان (دشت میشان) تا هویزه استقرار دارند و مهمترین طوایف این قبیله عبارتند از: سواری، مزرعا، شرفه، بنیصالح، مروان، قاطع و سید نعمت. قبیله بزرگ بنی کعب از شش تیرهٔ آل بوغُبیش، حزبه، خنافره، عساکره، مقدم و دوارجه تشکیل شده‌است.

قبیلهٔ باوی هم متشکل از اتحادی از عشائر بزرگی چون آل حرب، سلامات، العمور، آل حمید(الحمید)، زرگان، نواصر، البو بالد و غیره می‌باشد.

هر کدام از این عشایر دارای زیر مجموعهای به نام تیره هستند. به عنوان مثال عشیرهٔ آل بوغبیش دارای تیرههایی به این شرح است:آل بوبالا، آل بوشهباز، آل بوحاج علی، آل بومحمود، آل بوزیاد، آل بوصالح، ابوجلیل، بنیرشید، بیت خیطان، بیت آل بوشمال، زُبید، بیت بند ذیجان، رفیع، اتامند، سلیح، آل بوسلیط. زبان عشایر مقیم و وارده عربی است، ولی زبان عشایر میهمان بر اساس تنوع قومی دارای گوناگونی است. تنوع قومی ایلها چشمگیر است که عبارتند از: الف: ترکها که اکثر از یاریم تاق لوها هستند و به طوایف زیر تقسیم می‌شوند: یاریم تاقلو، سهرابی، لیشن لی، جمادلی، نیازی، و رَمزیار ب: قشقائیها که در محدودة بهبهان و رامهرمز بیشتر کوچ انجام می‌دهند. ج: لرها د: بختیاریها ه ـ: لرکیها که به دوزبان ترکی و فارسی شکسته سخن می‌گویند. این گونهگونی عشایر عرب و اقوام در این سرزمین باعث گردیده تا نظام ویژة فرهنگی دربارة نوع و محیط زندگی در خوزستان پدید آید که مهمترین ویژگی این نظام فرهنگی گونههای کوچ است. در خوزستان با سه گونه از کوچ روبهرو می‌شویم: الف: کوچ ارتفاعی که حرکت و جابجایی از دشت به کوه و بالعکس است. ب: کوچ افقی که به صورت جابهجایی در دشتها است. ج: کوچ محاطی که از آبادیها به مناطق اطراف که خوش آب و هواتر هستند صورت می‌گیرد. هر شکل از این گونههای زندگی دارای آیین خاص خود است، و به همین سبب گونهگونی فراوانی از نغمات آیینیِ مرتبط با زندگی را در بین این عشایر و اقوام می‌توان مشاهده کرد. خوزستان سرزمینی است بین دو دریا، دریایی از آب و دریایی از نغمهها. علاوه بر آنچه برشمرده شد، از تأثیرات نژادهایی که از آفریقا به خوزستان آمدند و در مناطق ساحلی ساکن شدند نیز نباید غافل بود.

مردان [ویرایش]

یک مرد اهوازی

مردان دشداشه می‌پوشند که لباسی یکسره و بلند تا مچ پا و معمولاً سفید رنگ و در تابستان نیز خنک است. عرب‌ها خوزستان در مراسم‌های رسمی با اهدائ لباس و اشیا فرهنگی عربی از مقامات دولت استقبال می‌کنند.[۲]

زبان [ویرایش]

زبان: خوزستانیها به چندین لهجه تکلم می‌کنند:۱-کارونی:(که نزدیک لهجه کویتی هاست وشامل شهرهایی همچون آبادان وخرمشهرو شادگان و.. می‌شود)۲- کرخه‌ای:(همسان لهجه استان‌های جنوبی عراق بصره، عماره و ناصریة است وشامل شهرهایی همچون اهواز وسوسنگرد وهویزه و.. می‌باشد). فارسی و بختیاری و گویشهای و لهجه‌های بومی

جامعه [ویرایش]

شیخ: عرب‌های خوزستان به عشایر و قبایل مختلفی تقسیم می‌شوند که هر قبیله برای خود یک شیخ دارد که نماینده و رئیس آن قبیله بوده و وظیفه رسیدگی به امور و حل وفصل مشکلات قبیله را به عهده دارد.

قانون‌ها [ویرایش]

فصل [ویرایش]

نوشتار اصلی: فصل در میان عرب خوزستان

به جبران خسارت مادی یا معنوی و یا جانی در میان اعراب خوزستان جهت حل اختلاف میان دو طرف از دو عشیره و یا از دو طرف از یک عشیره، فصل می‌گویند.

قبیله‌ها و عشیره‌ها [ویرایش]

 

شهرستان هفتگل

ردیف

نام روستا

کد روستا

نام دهستان

نام بخش

1

جارود

162

حومه

مرکزی

2

چمن لاله

163

حومه

مرکزی

3

ثمره دو

164

حومه

مرکزی

4

نفت سفید

165

گزین

رغیوه

5

رغیوه

167

گزین

رغیوه

6

گزین

168

گزین

رغیوه

7

شجیرات

166

رغیوه

رغیوه

 

معاون محافظ بابل يزور عشيرة

 

الشجيرات في منطقة الحصوة

 
 
معاون محافظ بابل  يزور عشيرة الشجيرات  في منطقة الحصوة

 

قام السيد محمد العمشاوي معاون محافظ بابل وعضو كتلة الاحرار بزيارة الى عشيرة الشجيرات فخذ من عشائر شمر في منطقة الحصوة التقى خلالها عدد من شيوخ ووجهاء العشيرة وعدد من افراد العشيره تناول من خلالها دور عشائرنا في الحفاظ عن الامن والاستقرار في بلدنا العزيز واكد العمشاوي على نبذ العنف والطائفية المقيتة وبانها دخيلة على بلدنا وان الشعب العراقي على مدى العصور شعب واحد تربطه مصالح واحدة.

هذا وقد قدم شيوخ ووجهاء العشيرة شكرهم وامتنانهم لهذه الزيارة واستمرار التواصل معهم .

 

معرفی با استناد به کتاب های موجود

با مراجعه به کتب تاریخی موجودوبررسی های بعمل امده می توان اذعان داشت که عشیره شجرات  بکی ار عشایر بزرگ (بنو شجره) قبیله کنده  در یمن بوده است وسالهای پیش از اسلام در ان سرزمین حکمرانی  می نمودنداز کتاب های موجود در ایران(تاریخ قران کریم )دکتر محمد باقر حجتی در صفحه (۱۷۱) ان کتاب اورده است  خط پیش از ظهور اسلام بوسیله حرب بن امیه بن عبد شمس وارد مکه شد. وحرب در اثنا سفر هایی که برای او پیش امد.خط رااز چند نفر اموخت از جمله بشر بن عبدالملک برادر اکیدر صاحب دومه الجندل وبشر از مردم کنده بود.وباحرب بن امیه وارد مکه شد.ودختر  اوصهبا را به زنی گرفت وخط را به جمعی از اهل  مکه تعلیم داد وشاعری از فبیله کنده بر قریش منت نهاده و می گوید

ولا تجحدوا نعما بشرا علیکمو                                   فقد کان میمون النقیه ازهرا

اتاکم بخط الجزم حتی حفظتمو                                   من المال ما قدکان شیا مبعثرا

و در همان صفحه ۱۷۱ در ذیل اورده است  در روایت امده است که عبد الرحمان بن  زیاد بن انعم از پدرش نقل کرده از ابن عباس سوال کردم  که شما قریشی ها خط وکتابت را از کجا بدست اوردید؟

گفت از حرب بن امیه پرسیدم حرب از چه کسی فرا گرفت گفت از عبدالله بن جذعان سوال کردم جذعان از که اموخت گفت ازاهل انبار  پرسیدم اهل انبار از  چه کسانی فرا گرفتند گفت از اهل حیره سپس سوال کردم اهل حیره از که اموختند گفت از کسی از اهل یمن که بر قبیله کنده وارد شد

عشيرة الشجيرات: عشيرة عربية تقطن منطقة البادي من العراق،وهم أخوة الشراهنة في منطقة آل بدير، ويرأسها الشيخ لزام عبيد عبد الله في محافظة الديوانية...

Shajarat
شجرات
—  village  —
Shajarat is located in Iran

مسابقات فوتبال دهه فجرروستایی روزیکشنبه۲۹/۱۱/۹۱باقهرمانی روستای شجرات ونائب قهرمانی سالمیه به پایان رسید.اززحمات اهالی روستاها،دهیاری ها،برگزارکنندگان وهیئت فوتبال شهرستان تقدیروتشکرمیشود.

 

عکس شهر شجرات, خوزستان

Minor artery جاده فرعیCemetery گورستانARIOBARZAN DAMkoraee - ghale madresehمسجد نفت سفیدkoraee-ghaleh madreseh